Reunit în prima ședință ordinară din acest an, Consiliul Local Ploiești a dezbătut joi, 28 ianuarie 2021, un proiect de hotărâre prin care societății Servicii de Gospodărire Urbană Ploiești să i se modifice contractul de delegare a gestiunii privind concesionarea serviciilor legate de executarea marcajelor rutiere, realizare pentru treceri de pietoni, montarea de panouri rutiere și a celorlalte activități care țin de siguranța în trafic.
Decizia executivului ploieștean de a introduce un astfel de proiect a venit în contextul în care SGU nu a mai onorat comenzile date de primărie, existând întârzieri chiar și de aproximativ 300 de zile.
Această decizie radicală nu a fost agreată de consilierii locali ai PSD și ALDE. Aceștia au susținut că, în cazul în care ar fi retrase aceste activități, situația financiară a SGU s-ar agrava mai mult decât în prezent.
”Este un motiv justificat de nemulțumire al executivului. Faptul că sunt comenzi neexecutate de atât de multe zile, le înțeleg perfect nemulțumirile în acest sens. Totuși, v-aș ruga pe fiecare dintre dumneavoastră să-mi ascultați punctul de vedere și să vă gândiți înainte de a vota. SGU este o societate la care Consiliul Local are participație majoritară. SGU se află într-o situație foarte delicată din punct de vedere financiar. Are o datorie la ANAF de aproximativ 3 milioane lei, plătind lunar aproximativ 200.000 de lei rată, astfel încât să poată să existe în continuare. În plus, mai există o problemă nesoluționată creată de Curtea de Conturi în 2014, care a obligat SGU să pună pe minus o sumă pe care au considerat că a încasat-o necuvenit, problema este încă nerezolvată. Cert este că acolo sunt niște probleme financiare destul de mari. Luând această activitate de la SGU pentru care a făcut investiții, vulnerabilizăm și mai mult firma respectivă și am crea și mai multe probleme decât are în prezent”, a precizat consilierul local Paul Palaș.
Totodată, consilierii locali PSD au ridicat și problema legată de imposibilitatea de a încredința rapid acest serviciu către o altă societate, astfel încât să nu se ajungă în situația în care Ploieştiul să rămână fără o firmă care să realize marcaje rutiere.
”Eu ridic următoarea problemă. Dacă legăm urgența acestei hotărâri de începerea școlilor în data de 8 a lunii februarie, ce posibilități tehnice, legale, organizatorice am avea pentru a asigura până la acel moment încredințarea serviciului către o societate privată care să realizeze lucrările într-un oraș care stă extrem de prost la acest subiect? Trebuie bine cântărită această opțiune. Rămânem cu niște oameni care nu mai au acoperire și vedem dacă o să putem să-i ținem la SGU, deci avem o problemă socială. Rămânem cu niște utilaje pe care le-a cumpărat SGU din bani publici alocați din bugetul primăriei. Rămânem într-un final cu problema nerezolvată pentru că, din experiența mea de opt sau nouă ani în consiliu, până încredințăm acest serviciu se fac copilașii mari, termină și universitatea și ajungem în situația în care luăm de la SGU, dar nu avem cui să îi dăm”, a susținut consilierul local Sorin George Botez, care a propus prorogarea acestui proiect.
Problemele ridicate de consilierul Botez au primit rapid un răspuns din partea viceprimarului Daniel Nicodim.
”Primul impuls ar fi să fiu de acord cu dumneavoastră, evident nu știm în termeni de zile, în cât timp vom putea încredința acest serviciu altcuiva, dar dacă vom calcula ținând cont ritmul în care SGU s-a mișcat legat de realizarea marcajelor rutiere sau pentru montarea indicatoarelor rutiere, vom termina de marcat orașul undeva la 40 de ani. Eu sper că încredințarea către un terț să se facă în cel mai scurt timp. Orice altă zi pentru analiză este doar o zi pierdută ”, a fost răspunsul viceprimarului Daniel Nicodim.
Ba mai mult, Nicodim a ridicat și problema utilajelor pentru realizarea marcajelor rutiere achiziționate de SGU și care zac în curtea instituției.
”În legătură cu utilajele achiziționate de această societate, nu am fost membru în Consiliul Local la acea dată. Nu știu care a fost logica. Evident, ele ar fi trebuit să fie însoțite și de oameni care știu să lucreze cu ele. Se pare că nu avem acești oameni. Indiferent că lăsăm acest serviciu la SGU, utilajele nu vor fi folosite”, a punctat viceprimarul Nicodim.
”Eu vin cu propunerea de a păstra acest serviciu în domeniul de activitate al SGU până în momentul în care îl vom încredința unei alte societăți. Dacă întrerupem astăzi, nu o să mai putem face nimic. Nu trebuia să stăm așa mult și trebuia să luăm măsuri de când au existat întârzieri de 50 de zile.”, a fost punctul de vedere al consilierului Cristian Ganea.
După această dezbatere de idei, aleșii locali au susținut că este nevoie de o pauză de consultări pentru a lua cea mai bună decizie.
La revenirea în sală, primarul Andrei Volosevici a susținut că este o problemă care ține de siguranța rutieră.
”Am fost ales să rezolv lucrurile, de fapt, să propun Consiliului Local să rezolvăm niște lucruri, nu să stau să mă uit ce a fost în urmă. Dacă vreți, vă pun la dispoziție care sunt întârzierile și incapacitatea SGU de a face marcaje rutiere. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă siguranța în circulație. (….) Mi-aș fi dorit ca în mandatul trecut să se fi realizat o analiză în care să vedeți mai întâi dacă aveți oamenii necesari care să poată să presteze acest serviciu. Atât timp cât am un contract direct, asumat, cu cetățenii orașului care vin şi-mi spun că este o problemă în a identifica benzile de circulație. Că am văzut în fața mea făcându-se cinci treceri de pietoni în patru zile cu trafaletul, cred că trebuie să luăm o măsură, iar acea măsură este cea pe care v-am propus-o, evident fiecare votând și răspunzând de ceea ce se întâmplă. Suntem într-o situație absolut nefericită, în care încercăm să reparăm niște lucruri”, a precizat primarul Andrei Volosevici, care a ținut să precizeze că există o analiză făcută de executiv în care marcajele rutiere și semnalistica rutieră, merge spre 75-80% din valoarea pe care o are acum SGU. Cred că nimeni de aici nu mă poate acuză că nu susțin societățile consiliului local. Vă rog să vă amintiți că eu sunt cel care a propus să se facă SGU și a înființat această societate pentru a putea, pe românește, să învârtim banii între Consiliul Local, primărie și această societate, cumva să păstrăm banii în zona noastră, dacă se poate. Dacă producem accidente, dacă răspundem pentru aceste lucruri, dacă nu suntem în stare să facem aceste lucruri și dacă ne rugăm să realizăm o chestie << foarte complicată>>, să realizăm marcaje rutiere, eu cred că trebuie să luăm o măsură. Măsura este proiectul de hotărâre cu care am venit în fața dumneavoastră și susțin acest proiect pentru că vreau să rezolv această problemă”.
Primarul a mai precizat că, pentru perioada imediat următoare, cum Ploieştiul rămâne fără operator, se poate încerca o procedură de urgenţă, cu toate că nu s-a arătat încrezător în şansele ei, explicând că, pe termen lung, îşi doreşte o licitaţie care să se încheie cu un acord-cadru pe trei-patru ani, în interiorul căruia să se încheie contracte subsecvente anuale, evident cu un operator specializat.
La finalul dezbaterilor, proiectul a fost votat 21 de voturi pentru și 4 abţineri.
Am luat legătura si cu Alin Dănilă, directorul SGU Ploiești, însă acesta a susținut că ne va oferi un punct de vedere mâine.
Post-ul Întârzieri de sute de zile pentru realizarea marcajelor rutiere în Ploieşti! Consiliul Local a decis contractarea unei noi societăți apare prima dată în Ziarul INCOMOD.